Kiirelt kasvav turismisektor vajab värskeid tuuli

EASi andmetel ööbis 2012. a esimesel poolaastal Eesti majutusettevõtetes kokku 817 tuhat välisturisti. Võrreldes eelmise aastaga näitab see 6,3% kasvu. Kui sarnane kasv jätkub, siis sünnib aasta lõpuks Eestit külastanud turistide järjekordne rekordtulemus.

Kasvu peamisteks põhjusteks peetakse lennuühenduste paranemist Tallinna lennujaamas, avaliku ja erasektori aktiivset turundustegevust, uute vaatamisväärsuste avamist ja üldise kasvutrendi jätkumisega Euroopa turismisektoris.

Nagu eelmisel aastal nii kasvas ka 2012. a esimesel poolaastal kõige kiiremini Venemaalt pärit turistide arv. Seejuures on kiirelt kasvanud nende Venemaalt pärit turistide arv, kes ööbivad Tallinnast väljas Harjumaal, Ida-Virumaal ja Tartus. Venemaa on koguarvult kiirelt tõusnud Saksamaa, Rootsi ja Läti turistide ees teiseks päritoluriigiks. Ülekaalukalt kõige rohkem külastavad Eestit aga jätkuvalt Soomest pärit külalised, keda tänavu esimesel poolaastal oli kokku 710 tuhat.

Turistivoogude positiivne kasv tähendab ka seda, et turismiga seotud ettevõtete majanduslik tulu ületab tänavu seni rekordilise 2008. aasta tulemused.

Eesti turismisektorit kimbutab ometi paar ohtu. Esiteks on praegune külastajate osakaal Soome poole väga kaldu. Ligi pool Eestit külastavatest turistidest on pärit põhjanaabrite juurest. Eesti on jätkuvalt soomlaste jaoks kõige eelistatum sihtriik (29% puhkusereisidest), aga meie osakaal on aasta aastalt vähenenud. Põhjustena tuuakse esile nii ühtlustunud hinnataset, turvalisuseprobleeme kui ka lihtsalt küllastumist. Siin peitubki meie jaoks oluline väljakutse – kuidas meelitada Soome turistid Eestisse ka siis, kui ostlemine ja vanalinnas jalutamine neile enam atraktiivne ei tundu? Vastus peitub tõenäoliselt uutest teenustes ja uutes sihtpunktides väljaspool pealinna.

Liigne Tallinna-kesksus ongi meie turismisektori teine nõrkus. Valdav enamus välisturistidest peatuvad ainult pealinnas. Neil pole aimugi meie puutumatust loodusest Lõuna-Eestis, väikekodanlikust idüllist Kuressaares või tervise-spaadest Pärnus. Turistide meelitamine Tallinnast välja on kasulik ettevõtmine mitmel põhjusel. Esiteks pikeneb Eestis veedetud aeg, mis tähendab, et siia jäetakse maha hulgaliselt rohkem eurosid, rublasid ja jeene. Teiseks võimaldab see meelitada Eestisse märksa rohkem neid turiste, kelle huvid on laiemad kui odav alkohol või Tallinna vanalinn. Ja kõigele lisaks jaotub turismindusest tõusev majanduslik tulu regionaalselt ühtlasemalt, luues uusi töökohti ka maapiirkondadesse.

Turismi sihtkohtade arendamiseks on palju ära teha kohalikel omavalitsusest ja riigil, kelle kätes on suur hulk turismikõlbulikke objekte ja asutusi. Riik on viimastel aastatel palju märkimisväärset korda saatnud – alates renoveeritud Lennusadamast ja Teletornist lõpetades Ahhaa-keskusega Tartus. Lähiajal peaks siia nimistusse kindlasti lisanduma veel Lottemaa Pärnu lähedal, Eesti Rahva Muuseum Raadil jpm. Veelgi suurem roll on aga ettevõtlikul ja nutikal erasektoril, kes peabki olema turismisektori peamiseks eestvedajaks.

Huvitavaid näiteid ettevõtlikust vaimust leiab Eestis rohkelt. Saku Õlletehas pole kindlasti turismiettevõtte. Aga ometi külastab nende õlletehast 20 tuhat inimest aastas, mida on kordades rohkem paljudest Eesti muuseumidest. Tänu läbimõeldud teenusele võidavad sellest kindlasti nii Saku õlletootjad kui Saku vald.  Kõige rohkem ongi vaja julget pealehakkamist uute ärivõimaluste leidmiseks.

Tähtis on muuta mõtteviisi, et turist tuleb Eestisse ainult odava hinna pärast. Peame vabanema lähenemisest, et turismiobjekti muudab atraktiivseks paar tolmust topist. Odava hinna asemel peame senisest rohkem keskenduma kvaliteetsele ja omanäolisele teenusele. Passiivse puhkuse kõrval peab pakkuma võimalusi aktiivseks isetegevuseks, mis sünnitavad emotsionaalseid mälestusi.

Aga loomulikult mängivad turismi arengus rolli veel palju tegurid – kaasaegne taristu, üldine keeleoskus ja avatus, transpordiühendused, turvalisus. Targalt käitudes ja omavahel koostööd tehes ootavad Eesti turismisektorit ees kahtlemata edukad ajad.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *